Kenniscentrum

Vind hier de betekenis van diverse begrippen rond huur & verhuur

Bij het huren van een nieuwe woning komt meer kijken dan simpelweg het kiezen van een woning om er vervolgens naartoe te verhuizen. Zeker wanneer je voor het eerst op zoek bent naar een huurwoning, zijn er best wat zaken om rekening mee te houden. Wanneer je nieuw bent in de wereld van het huren, is de kans groot dat je allerlei termen voorbij hoort komen waar je mogelijk nog nooit van hebt gehoord, zoals opleverstaat, huurprijsbescherming en huurcommissie. Toch zijn dit termen die je eigenlijk wel moet kennen wanneer je zelf een woning gaat huren, omdat de kans groot is dat je zelf met één of meerdere van deze zaken te maken krijgt.

Werkgeversverklaring

Wat houdt dit in?

Tijdens je zoektocht naar een nieuw stulpje, kom je voor verschillende keuzes te staan. Ga je voor een huis of appartement? Wil je 3 of 4 extra kamers? Maar misschien wel de belangrijkste keuze: ga je kopen of huren? Deze keuze is van verschillende factoren afhankelijk, maar misschien de belangrijkste wel je vermogen. Als je kiest voor een koopwoning, kom je in aanmerking met een hypotheek en een werkgeversverklaring. Hier lees je meer over wat die werkgeversverklaring inhoudt en hoe je die moet aanvragen en indienen.

Inhoud werkgeversverklaring

Wanneer je eindelijk je ideale woning op het oog hebt en van plan bent snel de verhuisdozen te vullen, dien je ook een paar administratieve zaken af te handelen. Als je dus definitief een huis gaat kopen, vraag je een hypotheek aan. Deze hypotheek aanvraag is alleen niet met een simpele muisklik gedaan. Hiervoor dien je namelijk een aantal documenten aan te leveren, waaronder de werkgeversverklaring. Maar wat houdt dat dan in?

De gehele hypotheek heeft met allerlei financiële zaken te maken, en dat is precies wat er in je werkgeversverklaring staat. In je werkgeversverklaring staat (onder andere) je inkomen en dienstverband vermeld. Hierbij voeg je een bijlage toe van je meest recente loonstrook. Deze loonstrook en je werkgeversverklaring moeten overeenkomen met betrekking tot de datum dat je in dienst bent gegaan en de adressen.

Nut van werkgeversverklaring

Doordat je deze gegevens aflevert bij de hypotheekaanbieder, kan hij een beter beeld van jouw vermogen krijgen. Op basis van deze gegevens bepaalt hij of je de maandelijkse hypotheeklasten kan dragen, zonder dat je zelf in de schulden onderdompelt. Verder wordt deze verklaring ook gebruikt om de maximale hypotheek te berekenen. Simpel gezegd: hoe lager je eigen inkomen, hoe lager de hypotheek. Een hypotheekaanbieder wil namelijk zekerheid hebben dat de hypotheek daadwerkelijk afbetaald wordt.

Aanvraag van werkgeversverklaring

Zoals de naam van de verklaring al weggeeft, dien je deze verklaring aan te vragen bij je werkgever. Jouw werkgever heeft namelijk inzicht over de zaken die in de verklaring komen te staan. Als je bij een redelijk groot bedrijf werkt, kan je voor dit soort formulieren ook vaak terecht bij de afdeling Human Resource of personeelszaken. Bij de meeste bedrijven hebben ze een eigen werkgeversverklaring. Wanneer dit niet het geval is, kan je online ook een algemene werkgeversverklaring vinden. Check dit echter eerst even na bij jouw eigen werkgever.

Wanneer je zo goed als zeker bent dat je de desbetreffende woning gaat kopen, kan je het best zo snel mogelijk achter deze verklaring aangaan. Bij sommige werkgevers kan het namelijk even duren voordat deze helemaal rond is. Zonder werkgeversverklaring kan je ook je hypotheek niet aanvragen. Zorg dus dat je deze stap op tijd neemt.

Geen vast contract

Wanneer je geen vast contract hebt, kan je ook een intentieverklaring invullen. Dit is een aspect van de werkgeversverklaring voor mensen die nog niet in vaste dienst zijn. In deze verklaring kan jouw werkgever aangeven de intentie te hebben om jou in vaste dienst te nemen wanneer jij je werk goed blijft doen. Voor een hypotheekaanbieder kan dit toch een doorslag geven om de hypotheek te verhogen.